NASLOVNA marketing kkpartizan

Marketing potezi KK Partizan: kratkoročna dobit, dugoročni rizik

Sažetak (TL;DR)

  • Zatvaranje osnovnog sadržaja iza pretplate (Part+) i forsiranje alternativnih simbola narušavaju dugoročnu vidljivost i identitet.
  • Lojalni navijači koji su prihvatili više cene sezonskih i čak pomagali klubu finansijski sada su dodatno opterećeni.
  • Ticketing problemi (pad sajta, duple prodaje sedišta) urušavaju poverenje.
  • Postoje pozitivne eksternalije (ritual, lojalnost, zadovoljstvo navijača, vrednost za sponzore) koje nisu monetizovane „istog dana“, ali jačaju brend i buduće prihode.
  • Predlog: deo sadržaja ostaje besplatan (YT), Part+ postaje premium dodatak, zvanični grb je centralni znak, stabilizacija ticketinga i „osluškivanje“ navijača.

Navijači KK Partizan, godinama ulažu vreme, novac i emocije u klub. Prihvatili smo veće cene sezonskih i masovno kupili karte jer verujemo da smo deo kluba i da tako doprinosimo snažnijem timu i većoj nezavisnosti.
Zato brinu poslednje marketinške odluke: zatvaranje sadržaja iza Part+ pretplate, uporno forsiranje alternativnih grbova i utisak da se o svemu odlučuje bez istinskog osluškivanja zajednice. Takvi potezi mogu da povećaju prihod danas, ali sutra slabe brend, razaraju odnos sa navijačima i logično vode ka manjoj bazi navijača i manjim prihodima.
Sada je momenat da se širi krug ljudi koji vole Partizan – igramo Evroligu, imamo najboljeg evropskog trenera i ozbiljan budžet. Umesto gradnje poverenja i „regrutovanja“ budućih Partizanovaca, stvaramo frustracije koje se lako mogu pretvoriti u problem za klub u budućnosti.
Zašto odluke marketinga KK Partizan nisu dobre na duže staze?

  1. Dodatni troškovi
    Sezonske karte su već značajno poskupele. Ekonomski gledano to i jeste opravdano jer su karte u velikoj meri rasprodate, prihodi će biti verovatno veći u odnosu na prošlu godinu, ali uvođenje nove platforme odmah nakon toga deluje kao dodatno opterećenje istih tih
    najvernijih navijača. Pritom, navijači već plaćaju i članske karte, sasvim je logično i fer da pristup Part+ trebao biti uključen u članarinu, umesto da se dodatno naplaćuje. Ovako se stvara osećaj da se navijači tretiraju isključivo kao izvor prihoda, a ne kao zajednica koja je deo kluba. Pored toga, isti ti navijači su nedavno uplaćivali novac klubu da plati porez, kupovinom karata „upumpali“ klubu oko 10 miliona evra, a dolazimo do toga da ne možemo da vidimio izjavu igrača ukoliko dodatno ne platimo.
  2. Identitet i simboli kluba
    Veliki revolt postoji i zbog konstantnog „guranje“ alternativnih grbova na majicama i promocijama, dok zvanični grb kluba često izostaje. Partizan ima ogromnu tradiciju i prepoznatljiv simbol, menjati ga ili gurati alternativne verzije (često bez istorijske veze) znači razvodnjavati identitet. Navijači s pravom osećaju da im se menja nešto što je suštinski deo njihovog ponosa i pripadnosti.
  3. Youtube i dostupnost sadržaja
    Jedan od ključnih razloga za ogroman rast popularnosti i interesovanja za Partizan poslednjih godina bio je upravo besplatan i lako dostupan sadržaj na YouTube-u i društvenim mrežama.
    Milionski pregledi nisu samo “brojevi”, već su stvorili emotivnu vezu navijača sa klubom, igračima i atmosferom. To je direktno doprinelo prodaji sezonskih i pojedinačnih karata. Kada se ta vidljivost sada prekida i prebacuje iza pretplate (Part+), rizikuje se da se dugoročno umanji taj organski „hype“ koji se teško gradi, a lako gubi.
  4. Besplatno pa naplata „preko noći“
    Ono što je godinama bilo besplatno (izjave igrača, prilog sa priprema, svakodnevni klupski sadržaj) planira se da bude nedostupno za one koji ne plate. Promene ovog tipa uvek izazivaju ogroman otpor, jer navijači osećaju da im se nešto “uzima”, a ne daje. U marketingu
    postoji – nikada ne uvodi naplatu na nešto što je ranije bilo besplatno, osim ako ne ponudiš mnogo veću vrednost zauzvrat. To ovde nije slučaj.
  5. Tehnički i drugi problemi
    Prečesto ne možemo da kupimo karte zbog problema sa sajtom, a imali smo i duplu prodaju istog mesta. To je direktno narušavanje poverenja najvernijih kupaca. Pored toga, marketing je odbio štampanje programa za utakmice koje su navijači nudili da rade volonterski jer nema značajan profit. U marketingu nije sve profit u kasi istog dana. Postoje eksternalije: ritual, veće zadovoljstvo navijača, materijal koji čuvamo, dodatna vrednost za sponzore, veća lojalnost, sve to srednjoročno donosi i veći prihod, ukoliko gledamo i iz tog ugla.
  6. Kratkoročna zarada vs. dugoročna šteta
    Možda će ove aktivnosti doneti određeni prihod kratkoročno, ali dugoročno ovo vodi ka:
  • slabljenju veze sa navijačima,
  • smanjenoj vidljivosti kluba među širom publikom,
  • narušenom brendu Partizana.

Brend Partizana nije običan proizvod – to je emocija, zajednica, tradicija. Ako se izgubi taj osećaj povezanosti i autentičnosti, nijedna cifra od pretplate to ne može nadoknaditi.

Predlog rešenja:

  • Zadržati deo sadržaja na YouTube-u besplatno (kao do sada: izjave, reportaže, kratki klipovi).
  • Part+ zadrži kao premium: duži formati, ekskluzive, emisije, analize, dublji „iza scene“.
  • Povezati članarinu sa Part+ – dati besplatan pristup članovima kao znak lojalnosti.
  • Vratiti zvanični grb kao centralni identitet i prestati sa stalnim forsiranjem alternativnih verzija.
  • Prihvatiti i podsticati fan-projekte.

Ovaj tekst je napisan iz dobre namere i odgovornosti prema klubu koji volimo. Nadam se da će stići do ljudi, ili čoveka, koji o ovim pitanjima odlučuju, da će se razmisliti i prepoznati da je kritika usmerena na jačanje Partizana, ne na napad. Verujem da marketing jednog kluba, između ostalog, treba da čuva identitet, gradi poverenje i širi krugPartizanovaca.

AUTOR: colovic86

Total
0
Shares
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *